Gå till sidans innehåll
Folksam logoMore golf logotyp

Kommunikation – en del av verksamhetsstrategin.

Bra kommunikation följer en röd tråd. Kommunikationen ska bygga på och stärka klubbens identitet och varumärke.

Utifrån er vision, verksamhetsidé och värdegrund, diskutera och kom överens om hur ni vill uppfattas, vad som är viktigast och vem man är till för.

Det ska vara lätt att identifiera att kommunikationen kommer från just er golfklubb. Besluta därför om återkommande igenkänningsfaktorer. Välj samma typsnitt i allt från hemsidan till kommittéinformation och tryckt material. Utgå gärna från färgerna i loggan när det gäller färgval.

1. Tydlighet

Du som avsändare är ansvarig för att mottagaren förstår. Vi är ofta stressade och skumläser texter, många gånger i mobilen. Vi vill snabbt hitta svar på frågor. Därför blir tydlighet viktigt, till exempel genom att:

  • dela upp information i stycken

  • sammanfatta i punktform

  • komplettera med bilder som förstärker budskapet

Se kommunikationen ur mottagarens ögon, exempelvis en person som blir intresserad av att lära sig spela golf på er golfklubb.

  • Hur ser flödet ut? Börja med informationen på sociala medier, mötet med hemsidan, etc.

  • Hur enkel och tillgänglig är informationen om nybörjargrupper och medlemskap? Är den ett knapptryck bort, eller ligger informationen flera klick och länkar bort?

2. Vad ska kommuniceras?

Skapa en kommunikationsplan

Den ska innehålla verksamhetsmål, kommunikationsmål, målgrupper, budskap, kanaler, budget och resurser, vem som ska kommunicera vad i vilka frågor, uppföljning och värdering.

Diskutera därefter detaljerna, en plan för nyhetsbrev, rutiner för internkommunikation med anställda eller ideellt engagerade, kampanjer för nybörjare, strategier för ombyggnadsplaner etc.

Fundera över kanalval

Nästan alla använder internet, med Youtube, Facebook och Instagram i topp. Men kanalvalet kan skilja sig mellan målgrupper. Vuxna använder mest Facebook, ungdomar Snapchat och barn Youtube (Internetstiftelsen 2022).

Fundera över vilken information som ska skickas ut på vilken kanal: Hemsidan, Facebooksidan, Instagramkontot, i brev, under fysiska träffar, i nyhetsbrev och på anslagstavlan i klubbhuset. Allt behöver inte publiceras på alla platser.

3. Målgrupper

Alla behöver inte få information om allt. Målgruppsanpassa informationen, så uppmärksammas den bättre. Här är några exempel på målgrupper:

  • Medlemmar: indelat i juniorer/seniorer, män/kvinnor, nybörjare/elitspelare tävlingsaktiva/sociala golfare etc.

  • Interna: personal, styrelse, kommittéer, entreprenörer etc.

  • Externa: greenfeegäster, partners, distrikt, förbund, lokalpress, länsstyrelse, kommunen, andra föreningar etc.

4. Vem ska kommunicera vad?

Det kan bero på målgrupp och budskap. Vem pratar med media, vem skriver klubbens nyhetsbrev, vem publicerar på hemsidan eller Facebook?

Det bör framgå tydligt i kommunikationsplanen. Alla som är inblandade bör få tydliga instruktioner kring typsnitt, färgval, språkval, bildval etc.

Tips!

Ta kontakt med din SGF-rådgivare om du och din klubb vill lära er mer kring kommunikation. Vi finns här för dig.

Kontakt

Bild på Claes Björklund

Claes Björklund

Rådgivare verksamhet och styrning Gotland, Göteborg och Halland.

claes.bjorklund@golf.se

070-858 42 82

Bild på Gary Cosford

Gary Cosford

Rådgivare verksamhet och styrning Södermanland och Stockholm.

gary.cosford@golf.se

08-622 15 94

Bild på Lena Lindström

Lena Lindström

Rådgivare verksamhet och styrning Gästrike-Hälsinge, Medelpad, Ångermanland, Jämtland-Härjedalen och Norr- och Västerbotten.

lena.lindstrom@golf.se

08-622 15 91

Bild på Per Lindroth

Per Lindroth

Rådgivare verksamhet och styrning Skåne och Blekinge.

per.lindroth@golf.se

08-622 15 43

Bild på Peter Brattberg

Peter Brattberg

Rådgivare verksamhet och styrning Bohuslän-Dal och Västergötland.

peter.brattberg@golf.se

08-622 15 96

Bild på Sandra Tancred Fulke

Sandra Tancred Fulke

Rådgivare verksamhet och styrning Småland och Östergötland.

sandra.tancred.fulke@golf.se

08-622 15 93

Bild på Stefan Janson

Stefan Janson

Rådgivare verksamhet och styrning Dalarna, Värmland, Västmanland och Örebro Län.

stefan.janson@golf.se

08-622 15 92

Bild på Ulrika Jorsell

Ulrika Jorsell

Rådgivare verksamhet och styrning Uppland. Ansvarig Paragolf nationellt.

ulrika.jorsell@golf.se

08-622 15 53

Mer inom Organisation och styrning

Huvudpartners.
  • Folksam
  • Moregolf logo
Officiella partners.
  • Ahlsell logo
  • Callaway logo
  • Crona logo
  • Cutter and Buck logo
  • Dormy logo
  • Enkla Elbolaget logga
  • Footjoy logotyp
  • Indoor Golf Groupy logotyp
  • LiveIt logotyp
  • Mariestads Alkoholfri logotyp
  • RS Sports logo
  • Scandic logotyp
  • Stihl logotyp
  • Swedbank logotyp
  • Titleist logotyp
  • Viaplay logotyp
Kategoripartners.
  • Capio Artro Clinic logotyp
  • ConceptX logotyp
  • Destination Gotland logotyp
  • Easton Golf logotyp
  • Evy logotyp
  • Golf GameBook logotyp
  • Golfamore logotyp
  • Golfstore logotyp
  • HereWeGo Golf logotyp
  • Kärcher logo
  • Kia Bilcentrum Malmö logotyp
  • Malm Watches logotyp
  • NEH logotyp
  • OnTee logotyp
  • Ping logotyp
  • Securitas Direct logga
  • Trackman logotyp
  • Verisure logga
Till toppen