Gå till sidans innehåll
Folksam logoMore golf logotyp

Välkommen till nya klubb.golf.se!

Förbundssajten är numera uppdelad. Här finns allt för dig på klubb eller distrikt. På golf.se finns innehåll riktat till golfspelare. På tournytt.se kan du följa svenska tävlingsgolf.

Läs mer

Avfallshantering på golfklubben.

Det finns tydliga regler kring hur verksamheter ska sortera, hantera och forsla bort avfall. Särskilda regler gäller för så kallat farligt avfall. Här får du koll på vad som gäller för golfanläggningar.

Avfallshantering är avgörande för att skydda miljön och främja hållbarhet. Det handlar om att du bör samla in, transportera, behandla och slutligen göra dig av med avfall på ett sätt som minimerar negativa miljöpåverkningar.

Övergripande bestämmelser kring avfallshantering finns i avfallsförordningen (2020:614). Där ingår även bestämmelser kring farligt avfall. Sedan 2023 finns också förordningen om producentansvar för förpackningar (2022:1274), som specifikt handlar om hur verksamheter ska sortera och lämna sitt förpackningsavfall.

Mall för avfallshanteringsplan

Ett tips är att upprätta en egen avfallshanteringsplan för din golfklubb. Som stöd, ladda gärna ner worddokumentet nedan.

Anpassa innehållet för att passa just din klubb. Spara och använd sedan dokumentet, och upprätta rutiner för kontinuerlig utbildning, uppföljning och revidering.

Förpacknings- och matavfall

Generellt gäller att alla – både hushåll och verksamheter – ska sortera sitt avfall enligt 3 kap. avfallsförordningen. Din golfklubb är en verksamhet som ger upphov till olika typer av avfall, som alltså ska sorteras.

Din klubb ansvarar så långt det är rimligt för att se till att även medlemmar, gäster och andra besökare sorterar förpackningar samt matavfall.

Detta gäller för golfklubben:

  • Golfklubben har ansvaret även för medlemmarnas och gästernas sortering, så länge det inte är orimligt.*

  • En sorteringsstation vid klubbhuset, med kärl för de vanligaste avfallsslagen (restavfall, matavfall, pant, pappers- och plastförpackningar) kan bedömas som rimligt.

  • En papperskorg vid varje utslag/hål, med hänvisning till en sorteringsstation vid klubbhuset, kan bedömas som rimligt.

  • Som verksamhet behöver klubben ha full utsortering för det avfall verksamheten producerar, även för metall- och glasförpackningar med mera (se samtliga kategorier förpackningsavfall nedan).

*Om golfklubben har serveringsställe gäller inte rimlighetsavvägningen. Där är det obligatoriskt med sortering av förpackningsavfall.

Frågor & svar om avfallssortering:

Vilka kategorier av förpackningar ska sorteras?

Förpackningsavfallet ska sorteras upp i följande kategorier. Det ska sedan hanteras och hämtas eller transporteras bort separat:

  • Papper och kartong

  • Plast

  • Metall

  • Färgat glas

  • Ofärgat glas

  • Pant

  • Trä

  • Övrigt förpackningsmaterial (t.ex. kork, porslin, keramik, tyg)

Läs mer om förpackningsavfall hos Naturvårdsverket

Vad gäller kring matavfall?

Allt matavfall ska sorteras ut. Det regleras både i 3 kap. 1§ avfallsförordningen, samt i de kommunala avfallsföreskrifterna.

Kontakta kommunen där klubben är belägen för mer information om vad som gäller för just din klubb.

Vad räknas som restavfall

Restavfall är det du slänger i soppåsen när du har sorterat ut matavfall, förpackningar, textil, farligt avfall, återbruk och annat avfall som ska sorteras ut och hanteras i andra system.

Det är kommunerna som hanterar restavfall. Kontakta kommunen där klubben är belägen, eller gå in på deras hemsida, för mer information om vad som gäller för just din klubb.

Farligt avfall

Nästan alla verksamheter producerar någon form av farligt avfall – till exempel lysrör, oljespill, bekämpningsmedel, färg- och kemikalierester samt viss elektronik, byggmaterial och rivningsavfall.

Farligt avfall kräver särskild hantering eftersom det kan vara till exempel brandfarligt, frätande eller giftigt för människor och miljö.

Detta gäller för golfklubben:

Om din golfanläggning forslar bort, behandlar eller på annat sätt hanterar farligt avfall har du sedan november 2020 en skyldighet att:

  • Anteckna och spara uppgifter om det farliga avfall som transporteras bort från verksamheten. Anteckningen ska föras innan borttransport påbörjas.

  • Rapportera in uppgifterna till det nationella Avfallsregistret inom två arbetsdagar från bortforsling.

Avfallsregistret bidrar till en tydligare bild över det farliga avfallets väg genom landet, och ökar möjligheten att säkerställa att avfallet slutligen tas om hand på rätt sätt.

Läs mer om farligt avfall hos Naturvårdsverket och i frågor och svar nedan.

Frågor & svar om farligt avfall:

Hur vet jag vad som bedöms som farligt avfall?

Det första steget för att kunna klassificera sitt avfall är att bedöma om avfallet innehåller farliga ämnen och har farliga egenskaper samt beskriva hur avfallet har uppkommit.

  1. Leta information och märkning på produkten. Många leverantörer har märkning på förpackning eller information i säkerhetsdatablad.

  2. Kontrollera om avfallet har någon av de 15 farliga egenskaper du hittar på Naturvårdsverkets informationssida.

  3. Kontrollera om avfallet är markerat med en asterisk (*) i avfallsförteckningen, bilaga 3 till avfallsförordningen.

Läs mer hos Naturårdsverket

Hur ska jag rapportera in uppgifterna?

Du ska rapportera in uppgifterna via e-tjänsten Avfallsregistret senast två arbetsdagar efter påbörjad transport.

Utgå från dina antecknade uppgifter och fyll i uppgifter om din verksamhet, som kontaktuppgifter och organisationsnummer, datum för bortforsling samt följande uppgifter:

  • Typ av farligt avfall med avfallskod

  • Avfallets vikt i kg (får uppskattas om våg saknas)

  • Din verksamhets CFAR-nummer från SCB:s företagsregister

  • Vem som transporterar avfallet inklusive person- eller organisationsnummer* 

  • Transportsätt

  • Mottagare inklusive adress samt person- eller organisationsnummer 

*Om du ska transportera ditt eget farliga avfall behöver du anmäla det eller få tillstånd från din länsstyrelse.

Detaljerad information om vad och hur du ska rapportera hittar du hos Naturvårdsverket

Vilken avfallskod ska jag använda?

Vilken avfallskod du ska välja beror på avfallets ursprung och egenskaper. Avfallskoden är sexsiffrig och markerad med asterisk (*) om det är farligt avfall.

Du hittar alla avfallskoder i bilaga 3 till Avfallsförordningen (2020:614) (sök på, eller scrolla ner till Bilaga 3). Du kan också hitta koden under avsnitt 13 (EWC-kod) i olika produkters säkerhetsdatablad. 

Läs mer om klassificering och avfallskoder hos Naturvårdsverket.

Behöver du hjälp?

Om du vill veta mer om det här ämnet eller behöver hjälp – kontakta din rådgivare inom bana och anläggning från Svenska Golfförbundet. Du hittar kontaktuppgifter här.

Rådgivarna har också olika ansvarsområden. Nedan ser du vem som är ansvarig för just detta område.

Kontakt vid frågor

Bild på Peter Edman

Peter Edman

Rådgivare bana och anläggning Gotland och Västergötland.

peter.edman@golf.se

070-266 56 86

Mer inom Anläggning

Huvudpartners.
  • Folksam
  • Moregolf logo
Officiella partners.
  • Ahlsell logo
  • Bilia logotype
  • Callaway logo
  • Crona logo
  • Cutter and Buck logo
  • Dormy logo
  • Enkla Elbolaget logga
  • Footjoy logotyp
  • LiveIt logotyp
  • Mariestads Alkoholfri logotyp
  • Logo Rewell
  • RS Sports logo
  • Scandic logotyp
  • Stihl logotyp
  • Swedbank logotyp
  • Titleist logotyp
  • Viaplay logotyp
Kategoripartners.
  • ConceptX logotyp
  • Destination Gotland logotyp
  • Easton Golf logotyp
  • Evy logotyp
  • Golf GameBook logotyp
  • Golfamore logotyp
  • Golfstore logotyp
  • HereWeGo Golf logotyp
  • Kärcher logo
  • Kia Bilcentrum Malmö logotyp
  • Malm Watches logotyp
  • NEH logotyp
  • OnTee logotyp
  • Ping logotyp
  • Securitas Direct logga
  • Trackman logotyp
  • Verisure logga
Till toppen