Players 1st är ett danskt enkät- och statistikverktyg, som mäter och analyserar nöjdhet hos golfspelare. Det används av golfklubbar och förbund i flera länder, bland annat Norden, USA, England Tyskland, Spanien och Holland.
Players 1st ingår i medlemsavgiften till Svenska Golfförbundet. Samtliga golfklubbar och bolag får en kostnadsfri medlemsundersökning som årligen skickas till alla medlemmar.

Ett verktyg för utvecklingsarbete
Players 1st ger er viktig data och kunskap för att starta ett utvecklings- och förbättringsarbete till nytta för både medlemmar, gäster och medarbetare.
Resultatet analyseras främst ur ett klubbperspektiv men ger även möjlighet att jämföra er på regional och nationell nivå. Genom en prioritetskarta, där varje fråga analyseras utifrån betydelse och betyg från era medlemmar, kan ni få vägledning till vilka områden klubben bör lägga fokus och kraft på att utveckla.
Ni kan följa hur de olika områdena utvecklas över tid, lojalitetsnivån hos medlemmarna och ambassadörspoängen, som visar i vilken utsträckning klubben rekommenderas av sina medlemmar.

Medlemsundersökning
Innehåll och omfattning
Medlemsundersökningen består av cirka 100 frågor, fördelade på tio olika serviceområden; bana, ledning, träning, service och upplevelse, restaurang, kiosk, shop, medlemskap och avgifter, klubbliv och träningsfaciliteter. Under varje område finns dessutom ett antal underliggande och fördjupande frågor.
För att ytterligare kunna bryta ned och bearbeta statistiken finns ett antal bakgrundsvariabler i form av kön, åldersgrupp, handicapgrupp, ambassadörstyp, medlemstyp och om man är aktiv i klubben eller ej.
På de flesta klubbar finns två tydliga kategorier av medlemmar – klubbaktiva och klubboberoende:
Till klubbaktiva medlemmar räknas de som är aktiva i kommittéarbete, deltar i klubbtävlingar och andra klubbaktiviteter och är ofta tongivande i hur klubben styrs. De uppgår till knappt 30 % av den totala andelen medlemmar.
De klubboberoende är inte lika aktiva och inte heller lika beroende av att tillhöra en specifik klubb. För dem är det viktigare med en bra bana och att de kan spela när de själva vill med vem de vill. Det är sällan deras synpunkter når klubbledningen trots att de utgör en betydande majoritet av medlemmarna.
Möjlighet för klubben att addera egna frågor
Detta är bara några av flera områden där Players 1st hjälper till att analysera och gruppera svaren utifrån bakgrundsvariabler, som sedan kan ligga till grund för klubbledningens strategiska arbete.
Det är möjligt för klubben att lägga till egna frågor inom varje bedömningsområde vilket ökar möjligheten att anpassa undersökningen utifrån klubbens egna förhållanden.
Undersökningen kompletteras med möjligheten att lämna individuella svar på vad man tycker fungerar bra och vad som kan förbättras på klubben. Det går också att anmäla sitt intresse för att jobba ideellt i klubben, eller engagera sig som samarbetspartner.
Hög svarsfrekvens ger bra underlag för analys
Medlemsundersökningarna via Players 1st har en hög svarsfrekvens i jämförelse med liknande undersökningar. Det ger därmed Golfsverige en samlad bild och möjlighet till rättvisa jämförelser. Det ger också klubben ett bra underlag att veta var man står i jämförelse med andra och vad som behöver utvecklas.
Hälften av klubbens medlemmar får enkäten i slutet av juni och resterande i slutet av augusti. Vilka som får enkäten vid vilket tillfälle väljs ut slumpmässigt, och uppgifterna tas ur GIT.
Exempel: 2024 skickades medlemsundersökningen ut till alla medlemmar från 19 år och uppåt i 364 svenska klubbar. Drygt 116 000 svar kom in, en svarsfrekvens på 34 %.
Tips: återkoppla till medlemmarna
En viktig framgångsfaktor för klubbar som arbetar med Players 1st är att återkoppla enkätresultaten och planerade förändringar till medlemmarna.
Att på exempelvis höst- eller vårmötet informera om resultat och åtgärder från årets undersökning betyder mycket för ett fortsatt engagemang hos medlemmarna och visar på en lyhörd och engagerad klubbledning. Det ökar klubbens attraktionskraft på sikt.
Övriga undersökningar – tillval
Utöver den kostnadsfria medlemsundersökningen finns ett antal andra enkätundersökningar i Players 1st din klubb kan välja att aktivera och använda. De flesta är förenade med en avgift.
Gästundersökning
Gästundersökningen skickas ut löpande till gästerna när de har besökt och spelat på en klubb som använder verktyget. Klubbledningen väljer själv under vilka månader enkäten ska skickas ut. Resultatet finns tillgängligt i verktyget i samma stund som gästen skickar in sitt svar.
Gästundersökningen är förenad med en avgift och gäller i 12 månader från statdatum.
Undersökning för nya medlemmar
Denna undersökning använder klubben för att på ett fördjupat sätt få reda på hur nya medlemmar upplever mottagandet och den första tiden på klubben. Med hjälp av detta får klubben en bra återkoppling på om något behöver förbättras.
Undersökningen är aktiv i 12 månader från startdatum och är förenat med en avgift.
Undersökning för utträdda medlemmar
Klubben får med hjälp av svaren från denna undersökning stöd i sitt arbete med att behålla och rekrytera medlemmar. Frågorna är anpassade för att ge svar som kan vara till stöd i det strategiska beslutstagandet.
Undersökningen är aktiv i 12 månader från startdatum och är förenat med en avgift.
Eventundersökning
Önskar klubben ett bättre underlag i arbetet med att arrangera klubbtävlingar, företagsevent eller grupparrangemang är denna undersökning helt rätt. Deltagarna får ge svar på vad de tycker om och vad som kan förbättras för de olika målgrupperna och är tillsvidare kostnadsfri för klubbarna.
Juniorundersökning
En undersökning som vänder sig till klubbens juniorer upp till och med 18 år. Enkäten skickas ut av respektive golfklubb vid tillfälle som passar och ger bra svar på hur de upplever allt ifrån träningar och tävlingar till relationer och andra aktiviteter.
Undersökningen är aktiv i 12 månader från startdatum och är förenat med en avgift.
Vill du veta mer?
Vill du och din klubb ha mer information kring Players 1st olika enkätverktyg, och få tips om hur ni kan använda datan i er utveckling av klubbens bana, anläggning och verksamhet?
Välkommen att kontakta din SGF-rådgivare verksamhet och styrning. Du hittar kontaktuppgifter nedan.
Kontakt

Claes Björklund
Rådgivare verksamhet och styrning Gotland, Göteborg och Halland.

Gary Cosford
Rådgivare verksamhet och styrning Södermanland och Stockholm.

Lena Lindström
Rådgivare verksamhet och styrning Gästrike-Hälsinge, Medelpad, Ångermanland, Jämtland-Härjedalen och Norr- och Västerbotten.

Per Lindroth
Rådgivare verksamhet och styrning Skåne och Blekinge.

Peter Brattberg
Rådgivare verksamhet och styrning Bohuslän-Dal och Västergötland.

Sandra Tancred Fulke
Rådgivare verksamhet och styrning Småland och Östergötland.

Stefan Janson
Rådgivare verksamhet och styrning Dalarna, Värmland, Västmanland och Örebro Län.

Ulrika Jorsell
Rådgivare verksamhet och styrning Uppland. Ansvarig Paragolf nationellt.