Gå till sidans innehåll
Folksam logoMore golf logotyp

Välkommen till nya klubb.golf.se!

Förbundssajten är numera uppdelad. Här finns allt för dig på klubb eller distrikt. På golf.se finns innehåll riktat till golfspelare. På tournytt.se kan du följa svenska tävlingsgolf.

Läs mer.

Aktivera och behåll medlemmar i golfklubben.

Aktiva golfare som spelar regelbundet fortsätter oftare med golfen och stannar i klubben. Denna 8-stegsmodell kan hjälpa er att både behålla och aktivera era befintliga medlemmar, och samtidigt attrahera och rekrytera nya.

Golf är en av Sveriges största idrotter, där var tjugonde svensk är aktiv spelare. Sportens unika handicapsystem gör det möjligt för spelare på olika nivåer att tävla och spela tillsammans.

Trots detta brottas golfen med utmaningar, bland annat en låg kvinnlig representation både som spelare och inom ledande positioner. 2024 utgör kvinnor och flickor 23 % av golfspelarna. Fler kvinnor och flickor lämnar också sporten än män/pojkar.

Aktivera och behåll fler

För att stärka golfens attraktivitet bör ni på klubben fokusera på att behålla era medlemmar genom att skapa olika aktiviteter och tävlingar för olika spelartyper – både sociala och tävlingsinriktade.

Samarbete med klubbens restaurang och shop kan erbjuda en helhetsupplevelse för medlemmarna. Lyhördhet och engagemang i kommunikationen med medlemmar, inklusive regelbundna enkäter och uppföljningar, är viktigt för att göra klubben mer attraktiv.

Spela mer, utvecklas och stanna

Data från GIT visar tydligt att golfare som är aktiva och spelar regelbundet stannar kvar i klubben och golfen i högre utsträckning än de som spelar mer sällan. Detta samband gäller oavsett kön, ålder och färdighetsnivå.

Forskning och undersökningar pekar på att den egna utvecklingen och att vara i ett socialt sammanhang där man trivs är viktiga faktorer för att fortsätta spela golf och stanna kvar som medlem i klubben.

Att erbjuda en verksamhet som stimulerar till ökat spel, erbjuder stöd i att utveckla golfspelet och verkar för att fler hittar spelpartners och golfvänner kan därmed bidra till både ökad social och ekonomisk hållbarhet för klubben.

Gör banan roligare för fler

Många golfbanor är designade för långtslående spelare, men genom förbättrad bandesign och banuppsättning kan spelupplevelsen anpassas för alla nivåer och slaglängder.

Utvecklingsprogram Bättre spelupplevelse, som syftar till att göra banan och golfen roligare och mer inkluderande, kan bidra till en bättre upplevelse för fler golfare.

8-stegsmodellen

Med hjälp av dessa steg kan ni på golfklubben attrahera och rekrytera nya till klubben och samtidigt bli bättre på att behålla och aktivera era befintliga medlemmar.

1. Utse ansvariga

Golfklubbar som utser en ansvarig person, grupp eller kommitté för att rekrytera och behålla medlemmar, lyckas oftare med sitt uppdrag.

2. Varför?

Golfklubbar som lär sig varför individer söker sig till golfen, eller återvänder till golfen, får ofta större tillväxt.

3. Anpassa utbudet

Golfklubbar som anpassar sina erbjudanden och aktiviteter utifrån medlemmars/kunders behov har en större benägenhet att lyckas med rekrytering och/eller ökad lojalitet.

4. Jobba med inkludering

Golfklubbar som strategiskt fokuserar på en inkluderande och välkomnande miljö samt social gemenskap har större möjligheter att locka nya golfare och behålla befintliga.

5. Utveckla spelarna

Golfklubbar som har samsyn med sina tränare och ledare, samt erbjuder olika träningsprogram med fokus på att utveckla individens spelförmåga och golfkunskap, uppnår ofta en ökad lojalitet.

6. Skapa sociala aktiviteter

Golfklubbar som arrangerar olika aktiviteter i syfte att skapa större social gemenskap, glädje och samhörighet lyckas bättre med att rekrytera och behålla medlemmar.

7. Mät nöjdhet

Golfklubbar som tar reda på hur deras medlemmar trivs och hur nöjda de är med klubbens utbud och faciliteter har oftast mer lojala medlemmar.

8. Engagera och kommunicera

Golfklubbar som gör det lätt att prova på golf, och som inspirerar och aktiverar genom kommunikation om klubbens olika satsningar, har större chans att locka nya golfare och behålla befintliga.

Mer inom Idrotts- och verksamhetsutveckling

Huvudpartners.
  • Folksam
  • Moregolf logo
Officiella partners.
  • Ahlsell logo
  • Bilia logotype
  • Callaway logo
  • Crona logo
  • Cutter and Buck logo
  • Dormy logo
  • Enkla Elbolaget logga
  • Footjoy logotyp
  • LiveIt logotyp
  • Mariestads Alkoholfri logotyp
  • Logo Rewell
  • RS Sports logo
  • Scandic logotyp
  • Stihl logotyp
  • Swedbank logotyp
  • Titleist logotyp
  • Viaplay logotyp
Kategoripartners.
  • ConceptX logotyp
  • Destination Gotland logotyp
  • Easton Golf logotyp
  • Evy logotyp
  • Golf GameBook logotyp
  • Golfamore logotyp
  • Golfstore logotyp
  • HereWeGo Golf logotyp
  • Kärcher logo
  • Kia Bilcentrum Malmö logotyp
  • Malm Watches logotyp
  • NEH logotyp
  • OnTee logotyp
  • Ping logotyp
  • Securitas Direct logga
  • Trackman logotyp
  • Verisure logga
Till toppen