Gå till sidans innehåll
Folksam logoMore golf logotyp

Välkommen till nya klubb.golf.se!

Förbundssajten är numera uppdelad. Här finns allt för dig på klubb eller distrikt. På golf.se finns innehåll riktat till golfspelare. På tournytt.se kan du följa svenska tävlingsgolf.

Läs mer.

Attrahera och rekrytera golfspelare.

Vill ni bli fler medlemmar i klubben? Med hjälp av en 8-stegsmodell kan ni få stöd i att både attrahera och rekrytera nya, och behålla och aktivera era befintliga medlemmar.

Vid slutmätningen den 15 oktober 2024 hade Golfsverige slagit nytt rekord med 561 677 aktiva medlemskap, en ökning med 4,3 % jämfört med 2023 och drygt 6 300 fler än rekordåret 2021.

En stor del av ökningen beror på en markant tillströmning av pojkjuniorer upp till 21 år. Gruppen har ökat med 24 %, vilket gör att andelen juniorer nu är den högsta sedan 2005 (14,4 %). Det har också lett till att snittåldern för golfare har sjunkit.

Inkludera och nå fler

För att göra golf mer inkluderande och locka fler grupper finns Svenska Golfförbundets (SGF) utvecklinsgprogram FairWays. Det utbildar er på klubben i hur man kan skapa mer öppna och jämställda miljöer. En mer inkluderande klubbmiljö ger flera fördelar: det gynnar alla medlemmar, ger bättre lönsamhet och är avgörande för golfens framtida överlevnad.

Satsa på er Grönt Kort-verksamhet

Klubbar uppmuntras att arbeta aktivt med nybörjare, särskilt vuxna och barn. Det finns ett Grönt Kort-program som erbjuder en modern webbportal för teoriutbildning. Nybörjare bör också få praktisk utbildning och stöttning från erfarna tränare och medlemmar, till exempel genom utbildningar, faddrar, träffar och små tävlingar.

Glöm inte att hålla kontakten med nybörjarna och fråga om deras upplevelse efter första säsongen för att behålla dem som medlemmar.

Nå barn och ungdomar

För att nå yngre golfare bör klubbar samarbeta med lokala skolor och idrottslärare, och erbjuda introduktion till golf för barn och ungdomar, gärna genom lekfullt lärande och anpassade aktiviteter. Genom att skapa en välkomnande och långsiktig verksamhet för unga golfare kan man säkerställa att de fortsätter spela och utvecklas som golfare.

8-stegsmodellen

Med hjälp av dessa steg kan ni på golfklubben attrahera och rekrytera nya till klubben och samtidigt bli bättre på att behålla och aktivera era befintliga medlemmar.

1. Utse ansvariga

Golfklubbar som utser en ansvarig person, grupp eller kommitté för att rekrytera och behålla medlemmar, lyckas oftare med sitt uppdrag.

2. Varför?

Golfklubbar som lär sig varför individer söker sig till golfen, eller återvänder till golfen, får ofta större tillväxt.

3. Anpassa utbudet

Golfklubbar som anpassar sina erbjudanden och aktiviteter utifrån medlemmars/kunders behov har en större benägenhet att lyckas med rekrytering och/eller ökad lojalitet.

4. Jobba med inkludering

Golfklubbar som strategiskt fokuserar på en inkluderande och välkomnande miljö samt social gemenskap har större möjligheter att locka nya golfare och behålla befintliga.

5. Utveckla spelarna

Golfklubbar som har samsyn med sina tränare och ledare, samt erbjuder olika träningsprogram med fokus på att utveckla individens spelförmåga och golfkunskap, uppnår ofta en ökad lojalitet.

6. Skapa sociala aktiviteter

Golfklubbar som arrangerar olika aktiviteter i syfte att skapa större social gemenskap, glädje och samhörighet lyckas bättre med att rekrytera och behålla medlemmar.

7. Mät nöjdhet

Golfklubbar som tar reda på hur deras medlemmar trivs och hur nöjda de är med klubbens utbud och faciliteter har oftast mer lojala medlemmar.

8. Engagera och kommunicera

Golfklubbar som gör det lätt att prova på golf, och som inspirerar och aktiverar genom kommunikation om klubbens olika satsningar, har större chans att locka nya golfare och behålla befintliga.

Mer inom Idrotts- och verksamhetsutveckling

Huvudpartners.
  • Folksam
  • Moregolf logo
Officiella partners.
  • Ahlsell logo
  • Bilia logotype
  • Callaway logo
  • Crona logo
  • Cutter and Buck logo
  • Dormy logo
  • Enkla Elbolaget logga
  • Footjoy logotyp
  • LiveIt logotyp
  • Mariestads Alkoholfri logotyp
  • Logo Rewell
  • RS Sports logo
  • Scandic logotyp
  • Stihl logotyp
  • Swedbank logotyp
  • Titleist logotyp
  • Viaplay logotyp
Kategoripartners.
  • ConceptX logotyp
  • Destination Gotland logotyp
  • Easton Golf logotyp
  • Evy logotyp
  • Golf GameBook logotyp
  • Golfamore logotyp
  • Golfstore logotyp
  • HereWeGo Golf logotyp
  • Kärcher logo
  • Kia Bilcentrum Malmö logotyp
  • Malm Watches logotyp
  • NEH logotyp
  • OnTee logotyp
  • Ping logotyp
  • Securitas Direct logga
  • Trackman logotyp
  • Verisure logga
Till toppen